
Uber začal v roce 2025 testovat inovativní program, který umožňuje řidičům vydělávat nejen jízdami, ale také plněním drobných digitálních úkolů. Tyto úkoly slouží k tréninku a vylepšování AI systémů, čímž se mění tvář práce ve sdílené dopravě.
Technologický pokrok neúprosně mění podobu práce a života. Umělá inteligence, která má potenciál nahradit mnoho profesí včetně řidičů, přichází s paradoxy. Na jedné straně ohrožuje tradiční pracovní místa, na straně druhé nabízí možnosti přivýdělku právě tím, že umožní lidem podílet se na vývoji těchto nových technologií.
Uber tuto realitu převzal a , díky nimž pomáhají trénovat AI systémy, které budou formovat budoucnost mobility.

V pilotním programu spuštěném v USA Uber přeměnil svou známou aplikaci na platformu, kde řidiči mohou plnit mikroúkoly. Tyto úkoly zahrnují například nahrávání krátkých hlasových nahrávek, fotografování vozidel nebo odesílání dokumentů v různých jazycích. Každý úkol zabere jen pár minut a odměna se pohybuje od několika centů po dolar. Jde o jednoduchou, flexibilní práci, kterou lze vykonávat při čekání na další jízdu nebo v době nečinnosti.
Uber tak využívá svoji rozsáhlou základnu řidičů podobně jako jiné platformy pro práci na zakázku, které pomáhají s označováním dat, jež jsou klíčová pro vývoj autonomních vozidel a dalších AI technologií. Cílem není jen vylepšit schopnosti systémů rozpoznávání řeči, obrazu či rozhraní, ale také urychlit vývoj autonomního řízení.
Tento model přináší několik benefitů. Řidiči mohou díky tréninku AI systémů přivydělat během svojí běžné pracovní doby, aniž by museli podnikat další výrazné kroky. Jde o nový druh flexibility a diverzifikace příjmu, což je v kontextu nejisté budoucnosti řidičských profesí důležité.
Pro Uber znamená tento přístup získání rozsáhlých a různorodých dat, která by jinak byla velmi nákladná a náročná na shromažďování. To společnosti umožňuje rychlejší, přesnější a levnější vývoj AI, s nižší závislostí na externích dodavatelích dat.
Přestože je model mikroúkolů výhodný, vyvolává také otázky. Někteří kritici varují před rizikem vykořisťování řidičů, kteří mohou být motivováni vykonávat i drobné práce na úkor svého času a osobních hranic. Existují i obavy z toho, že takové úkoly mohou mocně reflektovat digitální nerovnosti či skryté nevyváženosti v pracovních vztazích.
Dále je tu realita, že právě vyvíjené a trénované AI systémy mohou v budoucnu existující řidiče i nahradit, což přináší zásadní otázku, jak se s touto proměnou vypořádat z pohledu sociální politiky a podpory zaměstnanosti.

Technologie autonomního řízení se rychle vyvíjejí a podle odborníků představují zásadní revoluci pro dopravu a logistiku. Autonomní vozidla slibují nižší počet nehod, lepší efektivitu i uvolnění lidských zdrojů. Například v logistice už dochází k transformaci, kdy firmy využívají autonomní vozidla k překonání nedostatku řidičů a zlepšují pracovní podmínky pro lidské operátory.
Uber a další lídři trhů kombinují fyzickou práci s digitální aktivitou, čímž připravují řidiče nejen na současnost, ale i na budoucnost, kde budou třeba nové dovednosti a větší zapojení do digitální ekonomiky.
Přístup Uberu k mikroúkolům představuje formu "digitální práce", která se velmi liší od tradičního pojetí, ale zároveň nabízí širokou dostupnost a flexibilitu. Řidiči mohou pracovat, kdy chtějí, a vydělávat si i mimo jízdy, což je významné v sektoru s proměnlivou poptávkou.
Tato digitální aktivita zároveň vytváří cenná tréninková data, jež se proměňují v hodnotu pro firmy i technologie zítřka. Kombinace fyzického transportu a digitálního tréninku AI je příkladem toho, jak moderní technologie a práce vzájemně spolupracují.
Zdroje: Svět hardware, Techspot